Transparency in the Public Administration Field: an analysis of the scientific production of Brazilian graduate programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36428/revistadacgu.v12i21.162

Abstract

The demands for public transparency have been expanded, due to the recognition of its importance as an instrument for strengthening social Accountability and governance. Trying to understand how the subject has been studied in the Brazilian graduate courses in the field of public administration, the present study mapped the scientific production in the period from 2008 to 2018, regarding the context in which the studies were carried out and the topics addressed together with the theme of transparency. It was verified that the studies were performed after the Freedom of Information law went into effect and are linked mainly to Master’s programs, especially in the professional modality. The institutions located in the Southeast Region were responsible for about 50% of the production of the period, with emphasis on the institutions of Rio de Janeiro. Transparency was always studied with other topics, mainly with LAI, Information and Communication Technology (ICT), Governance, Accountability and Participation.

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Author Biographies

  • Cristiane Cunha Pitta Lima, Controladoria-Geral da União

    Bacharel em Administração de Empresas pela Universidade Federal da Bahia. Mestranda em Gestão Pública pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Auditora Federal de Finanças e Controle, atua na Auditoria Interna Governamental do Poder Executivo Federal.

  • Pamela de Medeiros Brandão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Doutora em Administração pela Universidade Federal da Bahia, com graduação e mestrado em Turismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora Adjunto A do Departamento de Administração Pública e Gestão Social da UFRN, atuando em ensino, pesquisa, extensão e na gestão universitária. Atua como Assessora Acadêmica do CCSA e é vice-coordenadora do Curso de Graduação Tecnológica em Gestão de Cooperativas (UFRN-INCRA). É professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública (PPGP/UFRN). Leciona e orienta alunos na Graduação em Administração e de Gestão de Cooperativas. É membro do grupo de ensino, pesquisa e extensão "Organização de Aprendizagens e Saberes em Iniciativas Solidárias e Estudos no Terceiro Setor (OASIS)".

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Published

2020-06-18

How to Cite

Transparency in the Public Administration Field: an analysis of the scientific production of Brazilian graduate programs. Revista da CGU, [S. l.], v. 12, n. 21, p. 64–79, 2020. DOI: 10.36428/revistadacgu.v12i21.162. Disponível em: https://revista.cgu.gov.br/Revista_da_CGU/article/view/162. Acesso em: 10 oct. 2025.