Dados abertos: uma análise da Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares e de sua rede de hospitais universitários federais
DOI:
https://doi.org/10.36428/revistadacgu.v14i26.527Keywords:
Open Data, Data Governance, University Hospitals, Data Protection, Data ScienceAbstract
Open data has its relevance recognized worldwide in different sectors for greater transparency, social control, service efficiency, innovation, and economic growth, with great potential in ??public health. In Brazil, the National Open Data Policy (PNDA) seeks to contribute to these benefits being achieved, but there are still difficulties in its implementation, so that the data published by public institutions do not meet all the principles to be considered open. With this study, we sought to analyze the degree of alignment of the Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares (Ebserh) and its network of federal university hospitals with the principles of the PNDA. The survey of open data published by the 39 units of the Ebserh network was carried out on the Gov.Br portal, recording the types of data and their characteristics. The degree of alignment of the Ebserh network with the principles of open data was calculated according to the score obtained by the units evaluated in the questions defined according to the PNDA. It was found that only 21 of the Ebserh network units (51%) publish open data, totaling 854 data sets. The degree of alignment identified was 35%, considering the entire Ebserh network, and 67%, considering only the network units that publish open data. It appears that the units of the Ebserh network are at different maturity levels regarding data opening, and no unit meets all the PNDA principles, which can make it difficult to search, reuse, and interoperate data. The quality of open network data needs to be improved so that it can be useful for different reuse purposes. It points to the importance of recognizing data as a strategic asset in the Ebserh network, clarifying issues regarding the General Law for the Protection of Personal Data and establishing a data governance policy.
Downloads
References
Avelino, D. P. de, Pompeu, J. C., & Fonseca, I. F. da. (2021). TD 2624 - Democracia digital: Mapeamento de experiências em dados abertos, governo digital e ouvidorias públicas. Texto para Discussão. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, 1–52. https://doi.org/10.38116/td2624
Belisário, A. (2021). Pseudonimização de dados com editores de planilha. Open Knowledge Brasil. https://escoladedados.org/tutoriais/pseudonimizacao-de-dados-com-editores-de-planilha/
Berners-Lee, T. (2006). Linked Data—Design Issues. https://www.w3.org/DesignIssues/LinkedData.html
Bizer, C., Heath, T., & Berners-Lee, T. (2006). Linked Data—The Story So Far. International Journal on Semantic Web and Information Systems (IJSWIS).
Borgesius, F. Z., Eechoud, M. van, & Gray, J. (2015). Open Data, Privacy, and Fair Information Principles: Towards a Balancing Framework (SSRN Scholarly Paper No 2695005). Social Science Research Network. https://papers.ssrn.com/abstract=2695005
Campagnucci, F. (2021). Formulando políticas públicas baseadas em dados. Em Publicadores de dados [recurso eletrônico]: Da gestão estratégica à abertura (p. 10–18). Open Knowledge Brasil. https://www.ok.org.br/wp-content/uploads/2021/05/PublicadoresDeDados2.pdf
Campagnucci, F., & Belisário, A. (2021). Publicadores de dados [recurso eletrônico]: Da gestão estratégica à abertura. Open Knowledge Brasil. https://www.ok.org.br/wp-content/uploads/2021/05/PublicadoresDeDados2.pdf
Cardoso, R. A. L., Carneiro, G. F., & Menezes, J. E. X. (2020). Dados Abertos Governamentais no contexto de Políticas Públicas de Saúde e Sistemas Prisionais: Realidade ou Utopia? Olhares das ciências sobre as questões sociais, 19(2), 65–80. https://doi.org/10.48550/ARXIV.2103.00541
Controladoria Geral da União (2021). 5o Plano de Ação Nacional em Governo Aberto. Open Government Partnership. https://www.opengovpartnership.org/wp-content/uploads/2022/01/Brazil_Action-Plan_2021-2023_PT.pdf
Cruz-Rubio, C. N. ([s.d.]). Hacia el gobierno abierto: Una caja de herramientas. Organización de los Estados Americanos. Recuperado em 29 maio, 2022, de https://www.gigapp.org/administrator/components/com_jresearch/files/publications/FINAL%20Caja%20de%20Herramientas.pdf
Cruz-Rubio, C. N. (2015). O que é (e o que não é) governo aberto? Uma discussão conceitual. Rev. Temas de Administração Pública, 10(1), 129–148.
D’Agostino, M., Marti, M., Mejía, F., Cosio, G. de, & Faba, G. (2017). Estrategia para la gobernanza de datos abiertos de salud: Un cambio de paradigma en los sistemas de información. Rev Panam Salud Publica, 41, 1–6.
D’Agostino, M., Samuel, N. O., Sarol, M. J., Cosio, F. G., Marti, M., Luo, T., Brooks, I., & Espinal, M. (2018). Open data and public health. Revista Panamericana de Salud Pública, 42. https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.66
Decreto n. 8.777, de 11 de maio de 2016. (2016). Institui a Política de Dados Abertos do Poder Executivo federal. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/decreto/d8777.htm
Decreto n. 9.756, de 11 de abril de 2019. (2019). Institui o portal único “gov.br” e dispõe sobre as regras de unificação dos canais digitais do Governo federal. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/d9756.htm
Decreto n. 10.160, de 9 de dezembro de 2019. (2019). Institui a Política Nacional de Governo Aberto e o Comitê Interministerial de Governo Aberto. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2019/Decreto/D10160.htm#art13
Eaves, D. (2009). The Three Laws of Open Government Data. Eaves.Ca. https://eaves.ca/2009/09/30/three-law-of-open-government-data/
EBSERH. (2018). Plano de Dados Abertos. PDA-Ebserh. 2017/2018. https://www.gov.br/ebserh/pt-br/hospitais-universitarios/regiao-sudeste/hu-ufjf/governanca/superintendencia/unidade-de-planejamento/dados-abertos/Plano_Dados_Abertos_20172018_EBSERH.pdf
EBSERH. (2020). Dados Abertos [Portal gov.br]. Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares. https://www.gov.br/ebserh/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos
Filgueiras, F., Palotti, P. L. M., & Nascimento, M. I. B. (2022). Policy design e uso de evidências: O caso da plataforma Gov.br. Em Políticas públicas e usos de evidências no Brasil (1a). Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/livros/livros/220412_lv_o_que_informa_miolo_cap16.pdf
FOSTER. (2015). Open Government Data. FOSTER Portal. https://www.fosteropenscience.eu/taxonomy/term/115
Heijlen, R., & Crompvoets, J. (2021). Open health data: Mapping the ecosystem. Digital Health, 7, 205520762110501. https://doi.org/10.1177/20552076211050167
Langenegger, N. (2021). Abertura de dados à Lei Geral de Proteção de Dados. Em Publicadores de dados [recurso eletrônico]: Da gestão estratégica à abertura (p. 39–45). Open Knowledge Brasil. https://www.ok.org.br/wp-content/uploads/2021/05/PublicadoresDeDados2.pdf
Lei n. 12.527, de 18 de novembro de 2011. (2011). Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5o, no inciso II do § 3o do art. 37 e no § 2o do art. 216 da Constituição Federal; altera a Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990; revoga a Lei no 11.111, de 5 de maio de 2005, e dispositivos da Lei no 8.159, de 8 de janeiro de 1991; e dá outras providências. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm
Lei n. 12.550, de 15 de dezembro de 2011. (2011). Autoriza o Poder Executivo a criar a empresa pública denominada Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares—EBSERH; acrescenta dispositivos ao Decreto-Lei no 2.848, de 7 de dezembro de 1940—Código Penal; e dá outras providências. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/Lei/L12550.htm
Meijer, A. J., Curtin, D., & Hillebrandt, M. (2012). Open government: Connecting vision and voice. International Review of Administrative Sciences, 78(1), 10–29. https://doi.org/10.1177/0020852311429533
Nascimento-Silva, P., & Kerr-Pinheiro, M. M. (2019). Métrica alternativa para dados governamentais abertos na América Latina. Transinformação, 31, e190009. https://doi.org/10.1590/2318-0889201931e190009
OGP. (2022). About Open Government Partnership. Open Government Partnership. https://www.opengovpartnership.org/about/
Open Knowledge Brasil. (2021a). Emergência dos dados [recurso eletrônico]: Como o Índice de Transparência da Covid-19 impulsionou a abertura de dados da pandemia no Brasil. Open Knowledge Brasil. https://ok.org.br/wp-content/uploads/2021/11/Ebook_EmergenciaDados_OKBR.pdf
Open Knowledge Brasil. (2021b). Publicação de microdados de casos de Covid-19. Open Knowledge Brasil. https://transparenciacovid19.ok.org.br/files/Toolkit_1_microdados_basicosV2.pdf
Open Knowledge Foundation. ([s.d.]). What is open? Recuperado 28 maio, 2022, de https://okfn.org
Open Knowledge Foundation. (2015). The Open Definition—Open Definition—Defining Open in Open Data, Open Content and Open Knowledge. https://opendefinition.org/
O’Reilly, T., Malamud, C., Sifry, M., Holovaty, A., & O’Neil, D. X. (2007). The 8 Principles of Open Government Data. OpenGovData.org. https://opengovdata.org/Pires, M. T. (2015). Guia de Dados Abertos. Governo do Estado de São Paulo, Governo do Reino Unido, Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto Br (NIC.Br). https://nic.br/media/docs/publicacoes/13/Guia_Dados_Abertos.pdf
Pires, K. M. (2019). Dados abertos nas universidades federais: Envolvimento interno e divulgação para a sociedade. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, 15(2), 58–80.
Santos, P. X. dos, Almeida, B. de A., & Henning, P. (Orgs.). (2017). Livro Verde—Ciência aberta e dados abertos: Mapeamento e análise de políticas, infraestruturas e estratégias em perspectiva nacional e internacional. Fiocruz. https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/24117/2/Livro-Verde-07-06-2018.pdf
Silva, M. P. A. e, & Dominguez, M. (2017). E-transparência e dados abertos governamentais: O ambiente digital como lócus dos avanços do governo brasileiro nas políticas, leis e parceiras internacionais. Compolítica. http://compolitica.org/novo/anais/2017_Almada_Dominguez.pdf
Silva, P. N. (2018). Dados governamentais abertos: Métricas e indicadores de reúso [Tese (Doutorado), Universidade Federal de Minas Gerais]. https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUBD-AYNG4U
Tribunal de Contas da União (2015). 5 motivos para abertura de dados na Administração Pública. https://portal.tcu.gov.br/data/files/81/55/71/DB/A592C710D79E7EB7F18818A8/5_motivos_abertura_dados_administracao_publica.PDF
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista da CGU

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Revista da CGU follows the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY), which allows the use and sharing of published works with mandatory indication of authors and sources. Contents published until 2019 have generic permission for use and sharing with mandatory indication of authorship and source.
We highlight some essential and non-exhaustive points related:
- The submission of the proposal implies a commitment not to submit it to another journal and authorizes if approved, its publication.
- The submission of the proposal also implies that the author(s) agrees with the publication, without resulting in remuneration, reimbursement, or compensation of any kind.
- The published texts are the responsibility of the authors and do not necessarily represent the opinion of the journal.
- Responsibility for any plagiarism is the responsibility of the author(s).
- The person responsible for the submission declares, under the penalties of the Law, that the information on the authorship of the work is complete and correct.
Also highlighted are the items related to our Editorial Policies, in particular on the Focus and Scope, Publication Ethics, Peer Review Process, and Open Access Policy.
