Correctional Maturity Model - CRG-MM: case study on the impacts of the model applied in the Codevasf Ombudsman’s office

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36428/revistadacgu.v17i31.856

Keywords:

Correctional Maturity Model, ombudsman’s office, Codevasf, integrity, transparency

Abstract

This study investigates the process and outcomes of implementing the different stages of the Correctional Maturity Model (CRG/MM) in the Codevasf Ombudsman’s Office. The methodology used was a case study, conducted through the analysis of reports and Technical Notes from the state company’s Ombudsman’s Office. To broaden the scope of the research, the main actors involved in the implementation of this model were identified, including both the technical staff and company management. The results revealed a positive change in the organizational culture, particularly in the correctional context of the institution. Significant improvements were noted in promoting a culture of integrity and ethics, as well as advances in transparency and strengthening the institution’s governance. The impacts identified throughout the implementation of CRG/MM in the Codevasf Ombudsman’s Office reflect internal transformations and signal tangible benefits for Public Administration. These results can contribute to other ombudsman’s offices in the Federal Executive Branch by improving their processes and strengthening effective correctional practices, aligned with the principles of CRG/MM.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Adalberto Marques Arêdes Teixeira Almeida, Companhia de Desenvolvimento dos Vales do São Francisco e Parnaíba - Codevasf

    Empregado público, administrador e advogado, atua como Chefe da Unidade Especial de Admissibilidade e Investigação e Corregedor-Substituto na Companhia de Desenvolvimento dos Vales do São Francisco e do Parnaíba (Codevasf), onde exerce o cargo de Analista em Desenvolvimento Regional. Mestre em Administração Pública (2024) pelo Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa (IDP), especialista em Gerenciamento de Projetos (2020) pelo Instituto PROMINAS, bacharel em Administração de Empresas com ênfase em Sistemas de Informação (2006) pela Faculdade Estácio de Sá – Juiz de Fora, e bacharel em Direito (2022) pelo Centro Universitário do Distrito Federal (UDF).

References

Abrucio, F. (2007). Trajetória recente da gestão pública brasileira: Um balanço crítico e a renovação da agenda de reformas. Revista de Administração Pública, 41(Edição especial comemorativa).

Avritzer, L., & Filgueiras, F. (2011). Corrupção e controles democráticos no Brasil. CEPAL Escritório no Brasil; IPEA.

Brasil. (2013, 1 de agosto). Lei nº 12.846, de 1º de agosto de 2013. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12846.htm

Brasil. (2014, 29 de maio). Estatuto da Codevasf. https://www.codevasf.gov.br/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/estatuto-regimentos-politicas-e-regulamentos/estatuto/estatuto-social-da-codevasf.pdf

Brasil. (2019, 8 de agosto). Instrução Normativa nº 13, de 8 de agosto de 2019. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/instrucao-normativa-n-13-de-8-de-agosto-de-2019-210039570

Brasil. (2020). Fórum: O controle no combate à corrupção 2020. https://repositorio.cgu.gov.br/bitstream/1/64465/1/Forum_CGU_BCB.pdf

Brasil. (2022, abril). Referencial Técnico da CRG-MM. https://repositorio.cgu.gov.br/handle/1/93078

Brasil. (2022, 10 de março). Norma de Apuração Correcional N-359. https://www.codevasf.gov.br/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/normas-rotinas-procedimentos/normas/gestao-de-pessoas/359-norma-de-apuracao-correcional.pdf

Brasil. (2022, 19 de maio). Regimento Interno da Codevasf [Versão atualizada]. https://www.codevasf.gov.br/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/estatuto-regimentos-politicas-e-regulamentos/regimentos/regimento-interno-da-codevasf.pdf

Brasil. (2023, julho). Nota Técnica nº 1641/2023/CGSSIS/DICOR/CRG. https://www.gov.br/corregedorias/pt-br/acoes-e-programas/siscor/sistema-de-correicao-do-poder-executivo-federal/NT-1641-2023

Brodkin, E. (2012). Reflections on street-level bureaucracy: Past, present, and future. Public Administration Review, 72(6), 940–949.

Cavalcante, P., & Lotta, G. (2015). Burocracia de médio escalão: Perfil, trajetória e desempenho. Enap.

Chado, A. R. M. (2015). Potencializando um grupo de terceira idade de uma comunidade rural. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 49(1), 96–103.

Chizzotti, A. (2006). Pesquisa em ciências humanas e sociais (8ª ed.). Cortez.

Filgueiras, F. (2008). Corrupção, democracia e legitimidade. Editora UFMG.

Kaufmann, D. (2003). Rethinking governance: Empirical lessons challenge orthodoxy [Discussion draft]. The World Bank.

Leff, N. H. (1964). Economic development through bureaucratic corruption. American Behavioral Scientist, 8(3).

Lewin, K. (1978). Problemas de dinâmica de grupo (p. 216). Cultrix.

Lima, L. L., & D’Ascenzi, L. (2013). Implementação de políticas públicas: Perspectivas analíticas. Revista de Sociologia e Política, 21(48), 101–110.

Lipsky, M. (1980). Street-level bureaucracy: Dilemmas of the individual in public services. Russell Sage Foundation.

Lipsky, M. (1981). Street-level bureaucracy: Dilemmas of the individual in public services. Michigan Law Review, 79(4), 811.

Manzini, E. J. (1990/1991). A entrevista na pesquisa social. Didática, 26/27, 149–158.

March, J. G. (2009). Como as decisões realmente acontecem: Princípios de tomada de decisões. Editora Leopardo.

Margheritis, A., & Pereira, A. W. (2007). The neoliberal turn in Latin America: The cycle of ideas and the search for an alternative. Latin American Perspectives, 34(3), 25–48.

Oliveira, A. (2012). Burocratas da linha de frente: Executores e fazedores das políticas públicas. Revista de Administração Pública, 46(6), 1551–1573.

Oliveira, V., & Abrucio, F. (2018). Burocracia de médio escalão e diretores de escola: Um novo olhar sobre o conceito. In R. Pires, G. Lotta, & V. Oliveira (Eds.), Burocracia e políticas públicas no Brasil: Interseções analíticas (Cap. 8). Ipea.

Pires, R. (2009). Estilos de implementação e resultados de políticas públicas: Fiscais do trabalho e o cumprimento da lei trabalhista no Brasil. Dados, 52(3), 735–769.

Pires, R. (2018). O trabalho na burocracia de médio escalão e a sua influência nas políticas públicas. In R. Pires, G. Lotta, & V. Oliveira (Eds.), Burocracia e políticas públicas no Brasil: Interseções analíticas (pp. 185–206). Ipea.

Scott, J. C. (1969). Corruption, machine politics, and political change. American Political Science Review, 63(4).

Spinelli, M., & Avritzer, L. (2008). Corrupção: Ensaios e críticas. Editora UFMG.

The Institute of Internal Auditors. (n.d.). Internal Audit Capability Model (IA-CM) for the public sector: IA-CM assessment tool. https://www.theiia.org/en/promotions/bookstore/IA-CM/

Thiollent, M. (2000). Metodologia da pesquisa-ação. Cortez.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: A pesquisa qualitativa em educação. Atlas.

Yin, R. K. (2005). Estudo de caso: Planejamento e métodos (3ª ed.). Bookman.

Published

2025-11-03

Issue

Section

SisCor: Duas Décadas de Avanços na Defesa da Ética e Integridade no Serviço Público – Reflexões e Propostas

How to Cite

Correctional Maturity Model - CRG-MM: case study on the impacts of the model applied in the Codevasf Ombudsman’s office. Revista da CGU, [S. l.], v. 17, n. 31, 2025. DOI: 10.36428/revistadacgu.v17i31.856. Disponível em: https://revista.cgu.gov.br/Revista_da_CGU/article/view/856. Acesso em: 7 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 73

You may also start an advanced similarity search for this article.